Met de regelmaat van de klok belanden er bij schrijver dezes diverse elektronische nieuwsbrieven op de digitale deurmat, die afkomstig zijn van instanties die op de één of andere wijze bij de podiumkunsten betrokken zijn. Langs deze weg vernam ik dat er op 23 en 24 maart in de Jaarbeurs te Utrecht een beurs zou worden gehouden die zich richt op de evenementenbranche. Zou die beurs, event 16 genaamd (zonder hoofdletter), interessante informatie te bieden hebben voor Openluchttheaters.nl? De enige manier om daar achter te komen, is de stoute schoenen aan te trekken en naar Utrecht af te reizen om een beursdag bij te wonen.
Evenementen – I
Bij een evenement gaan mijn gedachten in eerste instantie uit naar allerhande voorstellingen, (toneel-) uitvoeringen, (muziek) festivals, concerten, kunstmarkten, exposities en feesten. En in tweede instantie denk ik dan aan bedrijven die daarvoor allerlei diensten kunnen verlenen, zoals bijvoorbeeld bedrijven die licht- en geluidsinstallaties verhuren.
Als je op je PC, laptop of iPad gaat koekelen met het woord evenementen, dan kom je eveneens bij dit soort onderwerpen terecht. Je zou dan ook verwachten dat er op deze beurs zonder meer interessante informatie voor de (openlucht) theaters te vinden zou zijn. Maar, zoals u weet, gaat het leven niet altijd over rozen
Evenementen II
Op de beursvloer bleek al ras dat je aan het woord evenement ook nog andere betekenissen kunt geven. In het bedrijfsleven verstaat men namelijk onder een evenement: een beurs, een bedrijfscongres, een bedrijfspresentatie, een vergadering of een bedrijfsuitje. En al snel werd mij duidelijk dat event 16 zich niet op culturele evenementen maar op dit soort zaken richtte. Tja en daar stond ik dan met mn goeie gedrag. Toch heb ik alle stands bezocht om te kijken of er toch nog iets van cultuur te vinden was. Tijdens mijn zoektocht werd ik om de haverklap aangeklampt door (veelal) bevallige jonge dames van het vrouwelijk geslacht. Ze gebruikten allen dezelfde openingszin; namelijk: Namens welk bedrijf bezoekt u de beurs? Ik vertelde hen dan dat ik namens Openluchttheaters Nederland kwam en dat vonden ze stuk voor stuk reuze interessant. Na enig heen en weer gepraat, begrepen ze echter heel goed dat event 16 voor ons, Openluchttheaters.nl, weinig te bieden heeft.
Maar, zult u zich misschien afvragen, wie presenteerden zich dan op deze beurs?
De 175 stands werden voornamelijk bemand door cateringbedrijven, verhuurbedrijven (verhuur van meubilair, vloerbedekking, sfeerlampen, AV-apparatuur, et cetera), bedrijven die bedrijfsuitjes organiseren, landelijk bekende musea, geschikte evenementenlocaties (zoals hotels en congrescentra) en talloze zogenoemde event bureaus die ondersteuning kunnen bieden bij de organisatie van events.
En totaal geen cultuur? Toch wel.
Zoekt en ge zult vinden.
Tussen alle bedrijvigheden door zag ik slechts twee stands met een cultureel aanbod.
Allereerst Productiehuis Plezant, dat, vaak samen met bedrijven en organisaties, bijzondere voorstellingen ontwikkelt op het gebied van werk, leven en liefde. Met hun voorstellingen wil Plezant naast het reguliere theaterpubliek ook een nieuwe doelgroep bereiken, namelijk medewerkers van bedrijven en organisaties in het gehele land. Of Productiehuis Plezant de Nederlandse Openluchttheaters iets te bieden heeft, is echter twijfelachtig. U bent natuurlijk vrij om daarover aan de hand van hun sites zelf een oordeel te vormen: www.plezant.nl en www.detheaterloods.nl.
Wellicht is het nog wel leuk om te vermelden dat Plezant het voormalig Zendstation Radio Kootwijk als thuisbasis heeft, waar een voormalige werkloods is omgebouwd tot een theater voor 150 bezoekers.
En dan toch nog een stand met heuse cultuur: namelijk de stand van tukkersconnexion. De standhouder daarvan reageerde zeer enthousiast toen ik hem vertelde dat ik namens OLT.nl naar de beurs ben gekomen. Volgens hem past een optreden van tukkersconnexion, dat zich richt op beeldend straat- en locatietheater, zeker in de openluchttheaters. Op grond van meegekregen informatiemateriaal en het bekijken van hun site (www.tukkersconnexion.com), denk ik dat hij gelijk heeft. Wat mij aan de documentatie en de site opviel, is dat tukkersconnexion zeer diverse, creatieve producties heeft ontwikkeld en dat de aankleding daarvan een feest voor het oog is. Wilt u meer informatie, dan kunt u natuurlijk bovengenoemde site bekijken of anders e-mailen naar:rtv@roytukkers.com.
En zo heeft schrijver dezes uiteindelijk toch nog een mooi graantje cultuur van de beurs kunnen meepikken; is het niet prachtig!
Wijze lessen
Evenementen en events richten zich blijkbaar niet altijd op de cultuur en aanverwante zaken, waar we in de theaters naar op zoek zijn.
Bovengenoemde beurs, event 16, is wellicht heel interessant voor het bedrijfsleven, maar vertegenwoordigers van openluchttheaters zullen er echter helaas weinig van hun gading vinden.
Fred Wolters