Op maandag 7 februari werd met vertegenwoordigers van 18 openluchttheaters een online meeting gehouden over het thema PR.
Voor dit jaar heeft OPENLUCHTTHEATERS.NL extra budget gereserveerd om het fenomeen openluchttheaters landelijk te promoten.
Na 2 zomerseizoenen met veel coronabeperkingen verwachten we dat de Nederlandse openluchttheaters in de zomer van 2022 weer volop voorstellingen kunnen brengen. Een goede aanleiding om dit ook met extra landelijke publiciteit te ondersteunen vanuit OPENLUCHTTHEATERS.NL. Daarom werd met de aanwezige leden van gedachten gewisseld hoe het extra PR-budget het best besteed kan worden.
De discussie startte met de vraag of adverteren in landelijke bladen hiervoor geschikt is. N.a.v. de jaarvergadering had het bestuur een overzicht gemaakt wat het kost om in de landelijke bladen te adverteren, waarna ieder al snel concludeerde dat dit te prijzig is voor ons.
Voor landelijke publiciteit is het veel beter om de landelijke bladen te benaderen om een artikel te plaatsen dan een advertentie. Het artikel moet dan wel een buitengewone nieuwswaarde hebben om geplaatst te worden, bijvoorbeeld de opzet van wandelroutes of hoe en waarom openluchttheaters de ideale plaats zijn om weer een voorstelling bij te wonen na het coronatijdvak. De openluchttheaters kunnen hieraan aanhaken met berichten in de lokale bladen , die van het landelijke nieuwbericht afgeleid zijn. Een aantal bladen zijn genoemd, zoals De Theaterkrant, De Theatermaker, Arts en Auto en het Cultureel persbureau. Ook is te overwegen om te kijken naar de digitale versie van landelijke bladen, waar je veel goedkoper terecht kunt met advertenties.
De Social Media kunnen beter benut worden. Denk hierbij aan Instagram en Facebook. Er wordt nog weinig gebruik gemaakt van TikTok. In Den Haag wordt nagedacht over het inzetten Podcasts. Omdat de expertise van dit soort media binnen het bestuur van OLT.NL onvoldoende is, zou een externe partij ingeschakeld moeten worden om een plan op te zetten en uit te werken om met deze media volop landelijke publiciteit te genereren.
Een ander voorstel is om een wervende video te maken over de bijzondere aspecten van openluchttheater. Dit zou landelijk gebruikt kunnen worden (youtube, website, facebook etc,) maar ook door elk theater op zijn/haar social media. Bij de leden zou voldoende beeldmateriaal aanwezig moeten zijn om zo’n video samen te stellen. Het bestuur heeft inmiddels dit voorstel opgepakt en werkt het verder uit.
Ook was er een voorstel om Aldi en Lidl te benaderen om kortingsbonnen op te nemen in hun folder, deze winkels worden goed bezocht en wie weet willen zij wel meewerken. Nog een suggestie is om een strippenkaart te ontwikkelen, waarop 4 voorstellingen worden aangeboden voor de prijs van 3 bij verschillende theaters.
Voor de landelijke initiatieven is het allereerst ook belangrijk om duidelijk te hebben wat landelijk gepromoot/ gecommuniceerd moet worden, cq. wat we willen bereiken. Er wordt voorgesteld om hiervoor een bureau in de hand te nemen om te helpen de doelstelling(en) zuiver te krijgen en uit te werken in een plan.
Het tweede deel van het PR-webinar was gewijd aan het creëren en publiceren van wandelroutes, die gekoppeld zijn aan een openluchttheater. Nadere informatie hierover vindt u elders op deze site.
Zoals gebruikelijk wisselden de openluchttheaters ook tijdens dit webinar onderling weer veel nuttige informatie uit over de PR-activiteiten van de theaters zelf.
Al met al een geslaagd webinar, waar zowel het bestuur van OLT.NL als de vertegenwoordigers van de openluchttheaters veel nieuwe en bruikbare ideeën en inzichten hebben opgedaan.