Terug naar nieuwsoverzicht

Drie tips rond doelgroep-denken

De magie van het openluchttheater is voor jong en oud. Toch is het soms lastig zo’n breed publiek aan te trekken. Daarom is het volgens Monique van den Berg, PR-manager bij Natuurtheater de Kersouwe, erg belangrijk om een heldere doelgroep voor ogen te hebben. Bij de programmering en in de communicatie.
Ze geeft drie uiteenlopende tips om nog beter aan te sluiten bij de door jou vastgestelde doelgroep. Of die nu jong of oud is, van rock of klassiek houdt of in de buurt of ver weg woont.
 
1. Programmering:
“Het begint al bij de programmering”, stelt Van den Berg. “Ben je op zoek naar jonge bezoekers? Zorg dan dat daar ook voorstellingen voor zijn.” In de Kersouwe trad afgelopen zomer bijvoorbeeld Lil Kleine op. “We hadden daardoor allemaal tien tot vijftien jarigen in de zaal.” Als ze eenmaal in het theater zijn, dan komen ze misschien wel vaker terug.
“Structuur is hierin belangrijk”, stelt ze. “Voor je eigen organisatie en de bezoekers.” Zo programmeert de Kersouwe al jaren elke woensdagmiddag van de zomervakantie om drie uur ’s middags een kindervoorstelling. “Bezoekers weten dat en komen soms gewoon omdat ze weten dat er een voorstelling is. Ze weten dan niet eens welke.” Daarnaast is die structuur ook voor het bestuur van het theater een stok achter de deur. “We dwingen onszelf hierdoor om verschillende voorstellingen te programmeren volgens een duidelijk kader.” Zo is er bijvoorbeeld altijd een vast aantal cabaret- en muziekvoorstellingen. “Hierdoor trekken we ook verschillend publiek.”
 
2. Nieuwsbrief:
Nieuwbrieven zijn een heel handig medium om de aandacht van (potentiële) bezoekers even op het theater te richten. “Wij maken verschillende nieuwsbrieven voor verschillende groepen mensen”, legt Van den Berg uit. Het theater werkt met het populaire programma Mailchimp. “Hierin is het makkelijk om verschillende lijsten met e-mailadressen aan te maken.” Zo is er een aparte nieuwsbrief voor bijvoorbeeld Vrienden van de Kersouwe, mensen die het theater jaarlijks financieel steunen. Maar ook voor vrijwilligers, de buurt en mensen die zich inschrijven via de website. “Deze nieuwsbrieven zijn voor 98 procent hetzelfde. Alleen passen we de tone-of-voice aan op de verschillende groepen mensen. Dat kan echt verschil maken.”
 
3. Social Media:
Er zijn verschillende social media die allemaal een ander publiek trekken. Facebook en Instagram zijn in veel gevallen voor openluchttheaters het meest belangrijk. Ook deze twee trekken verschillende publiek. Zo is Instagram meer gericht op foto’s terwijl op Facebook meer ruimte is voor tekst. “We maken op basis van dezelfde informatie twee verschillende berichten”, legt Van den Berg uit. “De insteek of foto is dan net anders waardoor het een andere doelgroep aanspreekt.” In de regel is het publiek op Facebook wat ouder dan op Instagram. “Al is de tone-of-voice waarmee je een bericht schrijft en de boodschap die je overbrengt ook heel belangrijk om een beoogde doelgroep aan te trekken.”
Naast alle online activiteiten promoot het theater de voorstellingen ook nog steeds offline, zoals advertenties en een programmaboekje. We proberen op die manier een zo groot mogelijk bereik te hebben. Om uiteindelijk zo veel mogelijk mensen te laten genieten van theater in de open lucht.