Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Daardoor is het onmisbaar in de promotie van openluchttheaters. Er zijn tal van platformen waar mensen lief en leed delen door middel van grappige teksten en mooie fotos. Ook openluchttheaters hebben bijzondere verhalen om te delen. Manon van Gaal, programmeur bij openluchttheater Eibergen, geeft tips en tricks over het gebruik van social media door openluchttheaters.
Openluchttheater Eibergen maakt vooral gebruik van Facebook en Instagram. Twee totaal verschillende platformen die ieder op hun eigen manier gebruikt kunnen en moeten worden. Instagram draait vooral om fotos, terwijl op Facebook wat meer ruimte is voor tekst, legt Manon uit. Daarnaast is het Instagrampubliek doorgaans jonger dan de gebruikers van Facebook. Het is per openluchttheater verschillend welk platform het beste zal werken. Je moet als openluchttheater goed bij jezelf nagaan wat je doelgroep is en waar die zich bevindt, stelt ze.
De belangrijkste tip van Manon: maak berichten persoonlijk, ongeacht het platform. Mensen vinden het over het algemeen minder leuk om alleen maar promotionele berichten tegen te komen op social media, legt ze uit. Het werkt heel goed om fotos en korte filmpjes van achter de schermen te laten zien. Dit kan bijvoorbeeld een foto van een artiest zijn die zich opmaakt achter de schermen. Maar het kan ook gaan over de techniek die in alle vroegte opbouwt of de vrijwilligers die zich klaarmaken voor een gezellige avond. Hierdoor bouw je een community, een groep mensen die vaker terugkeert op je pagina voor leuke informatie, fotos en weetjes.
Zoals gezegd verschillende de platformen sterk van elkaar. Facebook en Instagram zijn in de meeste gevallen het belangrijkst voor openluchttheater. Hieronder vind je per medium de belangrijkste tips.
2 tips voor een spetterend Facebookaccount:
– Zorg voor interactie. Dit kan gaan om interactie tussen het theater en de gebruiker, bijvoorbeeld door een vraag te stellen. Maar het gaat ook om interactie tussen gebruikers onderling. Door fotos van een evenement te plaatsen gaan mensen elkaar bijvoorbeeld taggen (noemen) onder de foto.
– Maak gebruik van advertenties. Voor een klein bedrag kun je een Facebookbericht promoten. Dit kan handig zijn wanneer de kaartverkoop van een bepaalde voorstelling achter blijft. Je schrijft dan een kort bericht op die voorstelling met een mooie foto erbij. Daarna kun je in Facebook aangeven aan welke groep mensen het platform dit bericht moet laten zien. Dit kun je goed afstemmen op het publiek dat je verwacht, bijvoorbeeld jonge meiden of 50plussers. In veel gevallen is het de investering meer dan waard.
2 tips voor een verpletterend Instagramaccount:
– Maak gebruik van stories. Hierop kun je fotos delen die 24 uur zichtbaar zijn voor de gebruikers. Het is vaak leuk om fotos van de opbouw van een evenement te laten zien. Zo komt het publiek alvast in stemming en krijg je een gevoel van samenzijn.
– Zet in op de beleving. Op Instagram is minder ruimte voor content in de promotiesfeer. Dat maakt het des te leuker om sfeerbeelden te delen. In het theater zijn ontzettend veel mooie plaatjes, dus aan fotos geen gebrek. Het kan helpen om je te verplaatsen in het publiek en te bepalen wat jij zou willen zien over een theater als je er niet zo werken. Dat zorgt vaak voor leuke en verrassende content.
Genoeg stof tot nadenken over de ideale Facebook- of Instagrampost. Om het af te leren dan nog één kleine tip. Zorg voor een goede tone of voice. Schrijf actief en maak mensen enthousiast om naar het theater te komen. Dat is het aller belangrijkste.
Door Linda Bak, OPENLUCHTTHEATERS.NL